Ett år ekstra levetid for mobil i Europa tilsvarer én million fossilbiler, viser ny rapport.

Beholder vi mobil og PC ett år lenger, kan vi spare CO₂-utslipp tilsvarende det én million fossilbiler slipper ut i året, viser en ny rapport.

Rapporten er utarbeidet av European Environmental Bureau (EEB), et nettverk bestående av 150 miljøvernorganisasjoner i Europa.

– Nordmenn er storforbrukere av mobiltelefoner. Det har enorme konsekvenser for både klima og miljø, og derfor bør vi beholde telefonene våre så lenge som overhodet mulig, sier Anja Bakken Riise, leder i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender.

EEB har undersøkt produkter som vaskemaskiner, PC-er, mobiltelefoner og støvsugere. Dette er blant funnene:

  • Produksjon, salg og bruk smarttelefoner har størst klimapåvirkning av disse produktene, blant annet fordi flere av komponentene i telefonen inneholder grunnstoffer regnet som kritiske råvarer 
  • Hvis alle i Europa har mobilen sin ett år lenger, kan vi samlet spare CO₂-utslipp tilsvarende det én million fossile biler slipper ut i året, omtrent to millioner tonn CO₂, konkluderer rapporten. Regnestykket deres tar utgangspunkt i at forvent levetid for en telefon i Europa er tre år.

– «Lønner seg» å kjøpe fremfor å reparere

Bakken Riise i Framtiden i våre hender mener det er mange grunner til at vi bytter telefon så ofte.

– Mobilprodusentene tjener penger på å selge flest mulig mobiltelefoner, derfor lager de nye mobiler med minimale forbedringer, slik at vi hele tiden føler at vi må kjøpe en nyere versjon, sier hun.

Mobil og PC behold de lenger: – Har enorme konsekvenser
ETTERLYSER BEDRING: Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, vil at atferden der vi kjøper ny telefon når vi ikke må til livs. Foto: Mariam Butt/NTB scanpix

Hun sier også at noen av produsentene gjør det vanskelig å reparere telefonen, for eksempel Apple, som ikke tilbyr reservedeler til uavhengige reparatører.

– Andre ganger er det software-oppdateringer, slik som med Vipps denne uken, som har oppdatert appen sin og den nye oppdateringen støttes ikke av gamle telefoner, så man blir nærmest presset til å kjøpe en ny mobil dersom man vil fortsette å bruke Vipps, sier Riise.

Enkelte arbeidsplasser bytter også telefoner for alle sine ansatte etter to år, selv om det i utgangspunktet ikke er noe galt med dem, forklarer hun.

Forsvarer mobilbytte-tjenester

Telia har en tjeneste som heter Svitsj, som lar deg bytte telefonen din i en ny etter 12 måneder. 

–Telia tar bærekraft og miljø på alvor, svarer informasjonssjef Ellen Scheen i Telia.

– I Telia har vi noe for enhver kunde, enten man benytter seg av Svitsj, mobilpant eller kjøper en nesten ny mobil fra OneCall. Svitsj er et tilbud til dem som ønsker å ha den nyeste modellen til enhver tid, skriver Scheen i en e-post til VG.

– Alle telefonene vi samler inn gjennom Svitsj eller Mobilpant blir enten videresolgt eller destruert på en miljøvennlig måte, påpeker hun.

Mobilselskapet Ice har en tjeneste som gir ny mobil hver 18. måned.

– Når det gjelder kundenes kjøp og bruk av mobiltelefoner så har vi gjort markedsundersøkelser og diskutert dette med mange av våre egne kunder. Tilbakemeldingene er at en del kunder ønsker å bytte mobiltelefon etter rundt 18 måneders bruk, og de ønsker seg løsninger som gjør det enklere å sikre gjenbruk eller gjenvinning, skriver Eivind Helgaker, administrerende direktør i Ice, i en e-post til VG.

– Går med mye ressurser

Bakken Riise forteller at FIVH har fått tilbakemeldinger fra folk som forteller at de ofte blir anbefalt å kjøpe ny telefon istedenfor å reparere når de kommer til butikken, fordi de bare er litt dyrere.

– Den holdningen må vi bort ifra. Vi vet at det går med mye ressurser for å produsere mobiltelefoner som har konsekvenser for mennesker og miljø. I tillegg er det knyttet store klimagassutslipp til produksjonen, slik den nye rapporten viser, sier Riise.

Hun mener nå at det politisk burde bli gjort mye mer for å endre forbrukernes atferd.

– Det handler først å fremst om å pålegge produsenter å dele reservedeler med uavhengige reparatører og at det må bli lønnsomt å reparere fremfor å kjøpe nytt, sier Riise.

Kilde: TEK.NO

Meny